Rapport om branden på Britannia Seaways
Den Maritime Havarikommission har udarbejdet en søulykkesrapport på engelsk om den voldsomme brand om bord på Britannia Seaways i norsk farvand den 16. november sidste år.
Branden opstod ifølge rapporten på den forreste del af vejrdækket Britannia Seaways under rejse fra Sørreisa til Bergen, Norge. Skibet var lastet med militært udstyr, køretøjer, flatracks med et stort antal jerrycans og tankcontainere med benzin og jet fuel. Skibet medførte også 12 passagerer, som alle var militærpersonel.
Da branden opstod, var der i området storm og svær sø. Under kraftige rulninger gik en tankcontainer løs i surringerne og forårsagede lækage på nogle jerrycans med benzin. Udsivet benzin blev antændt af gnister, der blev skabt af tankcontaineren, der skurede hen over dækket, stål mod stål. Branden udviklede sig hurtigt til andre jerrycans og tankcontainere på dækket og blev voldsom.
Der var ingen tilskadekomne, og der skete ingen forurening af havmiljøet.
Brandbekæmpelsen var vellykket på trods af det hårde vejr, fordi skibets officerer og besætning på hensigtsmæssig måde udnyttede de ressourcer, der var til rådighed.
Den Maritime Havarikommissions undersøgelse af brandens omstændigheder viser bl.a., at skibets godkendte surringsmanual ikke er til megen praktisk hjælp for skibets officerer og besætning, der i vid udstrækning må støtte sig til egne erfaringer.
IMO besluttede i sidste måned at tildele DFDS-kaptajn Andreas Kristensen og besætningen på DFDS’s fragtskib Britannia Seaways prisen ”2014 IMO Award for Exceptional Bravery at Sea” for deres tapre håndtering af branden. Andreas Kristensen modtager officielt prisen ved en ceremoni på IMO’s hovedkontor i London den 17. november.
Du kan læse rapporten på engelsk HER
Du kan læse uddrag af Maritime Damarks omtale af sagen og se flere billeder HER
Kilde: Den Maritime Havarikommission