Ny teknologi øger sikkerhed i havne
I takt med at de store råolietankere bliver stadig større, stiger kravene til nøjagtig navigation også. Derfor har DanPilot sammen med Statoil og Marimatech udviklet et unikt navigationssystem, der med centimeters nøjagtighed viser skibets position, fart, og afdrift.
1. juli indledte Statoil og DanPilot har en forsøgsordning med navigationssystemet PPU ved anløb til Statoils Pier.
Systemet viser skibets position med væsentlig større præcision, end andet udstyr, der er til rådighed i dag. Kalundborg er særlig velegnet til forsøget, fordi der er tale om store skibe i snævert farvand og fordi Kalundborgsenderen forstyrrer skibenes nuværende positionsudstyr.
PPU (Portable Pilot Unit) er et navigationssystem, der via en antenne monteret på Statoils bygninger i Kalundborg oplyser skibets position med få centimeters præcision. Det forøger markant sikkerheden når store skibe skal navigere i den smalle indsejling og minimerer risikoen for kajberøring ved anløb. Systemet består af et program, der kommunikerer med den landbaserede sendemast og afvikles på en tablet-computer, som lodsen medbringer.
DanPilot har, med den nyeste navigationsteknologi, fået et præcisionsværktøj, der understøtter lodsen arbejde og Statoils ønsker om at højne sikkerheden på fjorden. Det er specielt under dårlige vejrforhold, forventningerne til systemet er størst. Med PPU er det muligt at bestemme skibets præcise hastighed og position, og samtidig aflæse sidevers bevægelser.
Med det nye system kan lodsen også aflæse afstanden til enhver forhindring på havbunden, hvilket har stor betydning, da de store skibe kun har 15-25 meter frit vand på hver side ved optimal sejlads. Erfaringerne med PPU-systemet har i forsøgsperioden været mere end tilfredsstillende.
PPU-systemet i Kalundborg er udviklet i et samarbejde mellem det danske firma Marimatech, Statoil og DanPilot og er det første sted i verden, hvor det er installeret. Udover navigationsdelen opsamles data fra alle anløb, og kan efterfølgende bearbejdes til at optimere fremtidige. De gemte data benyttes også som vidensbank, hvor lodserne kan hente erfaringer fra allerede udførte lodsninger.
Forsøget med PPU løber over 18 måneder, hvor DanPilot og Statoil løbende evaluerer effektiviteten og afsluttes med en rapport over de indhøstede erfaringer, som i givet fald kan danne grundlag for eventuelt at fortsætte samarbejdet, hvis parterne måtte ønske det.
Kilde: DanPilot