Scandlines og Fayard indgår kontrakt
Efter at værftet Blohm+Voss i Hamburg har udført et grundigt tegnings- og dokumentationsarbejde, bliver det Fayard A/S, der i de tidligere A.P. Møller – Mærsk-faciliteter skal gøre de to passagerfærger klar til indsættelse på ruten Gedser-Rostock i 2015.
”Vi er taknemmelige for den tillid, Scandlines viser os og påtager os meget gerne opgaven. Arbejdet går i gang, lige så snart det første skib ligger ved kaj hos os om en uges tid – det vil naturligvis også have en positiv betydning for beskæftigelsen her i området det næste års tid”, siger Fayards CEO Thomas Andersen.
De to nye færger skal erstatte M/F Kronprins Frederik og M/F Prins Joachim, der i dag sejler på Gedser-Rostock. De to nye skibe er specielt designet til ruten og tilbyder betydeligt mere plads, da de hver vil kunne medtage 1.300 passagerer og 480 biler eller 96 lastbiler mod 977 passagerer og 210 biler eller 42 lastbiler i dag.
Færgerne vil blive udstyret med Scandlines’ banebrydende og præmierede hybridsystem, som kombineres med en scrubber, der reducerer udledningsgasser som svovl og partikler med mindst 90 procent.
”Scandlines og FAYARD har samarbejdet gennem de seneste 35 år, og vi kender værftet som en pålidelig partner, der kan overholde leveringstiderne. Det har været afgørende for os i denne proces”, siger Scandlines’ CEO Søren Poulsgaard Jensen.
I 2013 transporterede Scandlines 11 millioner passagerer, 2,5 millioner personbiler og 0,7 millioner fragtenheder på ruterne Rødby-Puttgarden, Gedser-Rostock og Helsingør-Helsingborg.
Kilde: Scandlines