Mærsk kan vinde det tabte tilbage
Mærsk har indkasseret mange smæk fra analytikerne, fordi det ikke er lykkedes at fjerne de røde tal fra bundlinien i Maersk Line. Men måske er der håb forude. Det mener i hvert tilfælde investeringsbanken Carnegie.
Nye, dybe containerhavne på den amerikanske østkyst, kan blive vendepunktet for Maersk Line. Det vurderer Carnegie i en ny analyse. Det skriver borsen.dk.
De dybe havne giver nemlig plads til rederiets største skibe, den såkaldte E-klasse, og det udløser besparelser i transportomkostningerne på omkring 30 pct., vurderer Carnegie.
Ifølge banken, vil Maersk Line med de nye havne få mulighed for, at 12-16 af de største skibe sættes ind på en ny rute fra Kina til USA. I stedet for at krydse Stillehavet og slutte i Los Angeles, kan skibene sejler den anden vej rundt om jorden, altså over Det Indiske Ocean gennem Suez-kanalen og Atlanterhavet.
"Den nye rute vil kunne vende den negative tendens for Maersk Line, hvor markedsandelen er faldet fra 17 pct. i august 2005 til blot 11 pct. i juni 2007," skriver Carnegies chefanalytiker Henrik Lund i analysen.
Den nye ruteplan giver også Maersk Line mulighed for at udkonkurrere trafikken til lands på tværs af USA, og dermed genvinde nogle af de tabte markedsandele.