Statsbesøg med et blåt skær i Kina
Stærke bånd mellem dansk og kinesisk skibsfart Det Blå Danmark er velrepræsenteret på det danske statsbesøg i Kina i denne uge. Danmarks Rederiforenings formand Carsten Mortensen og adm. direktør Anne H. Steffensen er en del af den danske delegation.
”Kina er et kolossalt stort marked for dansk skibsfart. Både Danmark og Kina har formået at drage fordel af globaliseringen, fordi vi lever af at facilitere handel. I dag transporteres en væsentlig del af varerne til og fra Kina på danske skibe, hvoraf en stor del er bygget i Kina. Når vi deltager massivt i statsbesøget, er det et naturligt udtryk for, at vi har og fortsat ønsker at udvikle stærke relationer til Kina”, siger Anne H. Steffensen, direktør i Danmarks Rederiforening.
Et af formålene med statsbesøget er at markere 40 året for den maritime aftale mellem Danmark og Kina, som blev indgået mellem daværende statsminister Poul Hartling og den kinesiske leder Deng Xiaoping i oktober 1974. Søfartsaftalen blev videreudviklet i 2000.
Selv om Kina også er påvirket af de seneste års økonomiske krise, oplever landet fortsat vækstrater, der er højere end andre store økonomier. Sidste år havde landet en økonomisk vækst på 7,6 procent.
Transport af råvarer til Kina og eksport fra Kina af forarbejdede produkter er boomet de seneste år og er hovedårsagen til, at Kina i dag er dansk skibsfarts største marked. De tætte danske søfartsrelationer til Kina betyder blandt andet, at danske rederier står stærkt positioneret til at få del i den vækst, der allerede ses i Kinas import af forbrugsvarer, og som forventes at stige komme i de kommende årtier.
Rigtig mange danske rederier er aktive i Kina og omsætter for ca. 40 mia. kr. årligt i Kina eller ca. 20 % af rederiernes samlede aktivitet. Beløbet udgør mere end halvdelen af Danmarks årlige eksport til Kina.
Danske rederier har mere end 100 shipping-kontorer i Kina. Ud over A.P. Møller-Mærsk er bl.a. D/S NORDEN, Clipper Group, Ultrabulk, J. Lauritzen og Erria permanent repræsenteret i Kina.
Kilde: Danmarks Rederiforening
Maritime dele i statsbesøget:
Fredag d. 25. april kl. 10.30-12.50, Beijing: Konferencen ”Sustainable Maritime” med fokus på de stærke maritime bånd mellem Kina og Danmark og vigtigheden af den maritime industri for Kinas økonomiske udvikling.
Lørdag d. 26. april, Shanghai: Evergas navngiver et nyt skib, der er bygget i Kina – rederiets første under dansk flag.
Mandag d. 28. april kl. 9.00-14.00, Shanghai: ”The Green Shipbuilding Seminar” med fokus på den maritime klynge i Danmark, der er blandt verdens førende inden for teknologi og grønne løsninger.
Mandag d. 28. april kl. 17.00-19.00, Shanghai: ”Celebration of the 40 year anniversary of the Danish-Chinese shipping agreement on the Huang Pu River”. Fejringen af 40 året for søfartsaftalen mellem Kina og Danmark finder sted på en båd på Huang Pu-floden med deltagelse af H.M. Dronningen og H.K.H. Prinsgemalen. Samtidig fejres to Mærsk-begivenheder (90 året for Sally Maersks første ankomst i Shanghai og 20 året for Maersks etablering i Kina).