Søfolk der lades i stikken sikres bedre
Rederiforeningen er tilfreds med, at ILO (International Labour Organisation) i dag har øget sikkerheden for søfarende i relation til økonomiske krav, hvis de lades i stikken af et rederi, der ikke længere kan eller vil betale for driften af et skib.
”I dansk ret har vi allerede fastlagt forpligtelser vedrørende denne type problemer. Men vi er glade, når vi kan være med til at hæve barren internationalt, da det sikrer lige konkurrencevilkår og er godt for de søfarendes internationale arbejdsvilkår,” siger Michael Wengel-Nielsen fra Danmarks Rederiforening, der deltog i mødet i ILO i Genève.
ILO’s Stående Komité for den Maritime Arbejdskonvention (MLC) har efter en uges drøftelser vedtaget tilføjelser til konventionen. Tilføjelserne vil sikre søfarende økonomisk i relation til udestående hyre og deres hjemrejse, hvis de efterlades i en havn eller om bord på et skib af et rederi, der ikke længere har økonomi til at drive skibet, og undlader at sørge for honorering af udestående og en ordentlig afvikling af situationen.
De nye regler betyder, at de danske regler skal justeres på ét enkelt punkt, nemlig i den situation, hvor et rederi forsømmer at betale løn, uden at være erklæret konkurs. Denne situation, som vi heldigvis kun har enkelte eksempler på, er i dag ikke dækket af dansk lovgivning, men vil efter de nye reglers indførelse blive samlet op.
På ILO-mødet i Genève blev der desuden vedtaget regler, som sikrer den søfarende økonomisk i tilfælde af invaliditet og uarbejdsdygtighed som følge af en arbejdsulykke om bord. Disse regler er allerede dækket i den danske lovgivning om arbejdsskadeforsikring.
Ændringerne blev vedtaget med overvældende flertal og ingen lande stemte imod. Rederiforeningen støtter den nye tilføjelse til den internationale konvention.
Kilde: Danmarks Rederiforening