Flere færger på landstrøm i Ystad
Landstrømsanlægget i Ystad Havn, der blev indviet i september 2012, er indtil nu kun blevet brugt af én færge. Men nu lover rederierne Polferries og Unity Line, at de vil have flere færger koblet på landstrømsanlægget, der er verdens største af sin art.
”I løbet af ugen tester vi Polonia. Inden for nogle dage skal hun også kunne tilsluttes”, siger Pawel Wojdalski, vicedirektør i Unity Line, der hidtil som de eneste har haft færgen Skania koblet på landstrømsanlægget.
Desuden skal to andre af rederiets færger bygges om, så de inden årets udgang kan sluttes til landstrømsanlægget. Derudover har Polferries bygget færgen Wawel om, så den er nu også klar til at blive koblet på landstrømsanlægget i Ystad.
Derimod skal BornholmerFærgens katamaran Leonora Christina ikke sluttes til anlægget, da den ligger så kort tid i havn, at det ikke kan betale sig.
Det har kostet 35 mio. svenske kroner at bygge landstrømsanlægget.
Herhjemme har danske havne ikke bygget sådanne landstrømsanlæg, da prisen på el i Danmark hidtil har været så høj, at det har været billigere for skibene selv at producere el ved hjælp af skibets egne motorer. Nu har regeringen dog fremsat forslag om at fjerne den danske afgift på landstrøm, hvilket vil fjerne skibenes økonomiske fordel ved at bruge motorerne.
Kilde: Ystads Allehanda