DNV GL finder skjulte kilder til energitab
Klassifikationsselskabet DNV GL præsenterer i en ny rapport en helt ny tilgang til det at spare på energien ombord på et skib. Ved hjælp af en nyudviklet computermodel kan DNV GL skabe overblik over de største kilder til brugbar energi, som i dag går til spilde ombord på skibe.
”Skibsdrift og miljølovgivning er blevet mere kompleks, og det er blevet sværere at vurdere eller definere effektiviteten helt præcist”, siger Rune Torhaug, direktør for strategisk forskning og innovation hos DNV GL.
DNV GL har derfor udviklet en helt ny metode, som man kan bruge til nybygninger, der stadig er i designfasen, eller til skibe i drift, hvor metoden kan hjælpe med til at få det maksimale ud af skibets energieffektivitetsplan.
Ved både at anvende målinger fra skibet og DNV GL’s computermodel Cossmos, kan man få et overblik over energitabet fra hele skibet, herunder fra skroget, fremdrivningssystemet, motorerne, de elektriske systemer m.v.
Da hovedmotoren på en aframax tanker blev analyseret nærmere ved at anvende målinger fra skibet i kombination med Cossmos-modellen, kunne man for eksempel få et helt nøjagtigt overblik over kilderne til energitabet. Det viste sig, at turboladeren var den næststørste bidragyder til energitabet, hvilket den almindelige energianalyse ikke havde vist, fortæller George Dimopoulos, projektleder fra DNV GL.
Kilde: DNV GL