Lovændring letter kommunale færgefart
Folketinget har vedtaget en række ændringer af lov om færgefart. Lovændringen hæver bl.a. udbudsgrænsen og åbner for, at den enkelte kommune fremover i højere grad kan vurdere, hvordan færgebetjeningen bedst kan tilrettelægges
Efter henvendelser fra den danske transportminister har Kommissionen tidligere accepteret, at der blev fastsat en minimumsgrænse for pligten til at foretage udbud af de samfundsbegrundede færgeruter - først blev grænsen fastsat til 100.000 passagerer pr. år og senere forhøjet til 300.000 passagerer.
"Jeg håber, at kommunerne vil udnytte de muligheder, lovændringen giver til at indrette færgedriften i den konkrete situation på en måde, så man opnår den billigste og bedste færgebetjening for ø-samfundet og borgerne i lokalområdet", siger transportminister Carina Christensen.
På de færgeruter, hvor der i dag ydes offentlig betaling, bliver det muligt at tildele eneret eller opstille særlige betingelser, så en konkurrerende færgefart f.eks. ikke sætter ind i højsæsonen med mange rejsende og 'skummer fløden'.
Desuden vil kommunerne fremover i enkelte tilfælde have mulighed for selv at varetage færgedriften i såkaldt in-house produktion, hvor kommunen etablerer færgefarten som egenproduktion. Dette kan blive en mulighed, hvis det viser vanskeligt at tiltrække tilstrækkeligt kvalificerede bud enten kvalitetsmæssigt eller prismæssigt på den kommunale færgefart.
Lovændringerne gælder også de samfundsbegrundede overfarter, der varetages af Trafikstyrelsen, det vil sige vedr. Bornholm (Rønne-Ystad og Rønne-Køge), Bøjden-Fynshav og Samsø-Kalundborg.
Kilde: Transportministeriet