Mærsk fortsætter nedturen i USA
I juni faldt Maersk Lines markedsandel i USA til 10,8 procent, mod 12 procent måneden før. Tallet markerer et foreløbigt lavpunkt i en rutchetur, der har skubbet Mærsk godt ud af det amerikanske marked.
Og det er ikke kun markedsandel Maersk Line taber i USA. Også målt på mængder, at nedturen tydelig. Den transporterede volumen i juni lå 17,3 pct. under niveauet i samme måned året før.
En del af faldet kan dog forklares med, at Mærsk helt bevidst har flyttet kapacitet fra Stillehavsruterne, til de væsentlig mere lukrative ruter fra Asien mod Europa.
"Vi fortsætter med at yde en vidtrækkende og konkurrencedygtig service over Stillehavet, og tilbyder herunder den samme havnedækning som tidligere. For at opnå lavere enhedsomkostninger, har vi opgraderet flere af vore ruter med større tonnage, og samtidig bortrationaliseret ruter opereret med mindre kapacitet. Det samlede resultat heraf er en reduktion af kapaciteten med omkring 30 procent over Stillehavet", siger Thomas Ørting Jørgensen, chef for Salg og Marketing i Maersk Line, i en kommentar til Nyhedsbureauet Direkt.