Krydstogtindustri mod nye mål
Med en vækst i passagertallet på 143 procent siden 2002, er krydstogtindustrien i København en stor succes. Men konkurrencen om krydstogtgæsterne er hård, og der er brug for nye investeringer og visioner, mener Cruise Copenhagen.
Mens verdensmarkedet for krydstogtturisme i gennemsnit er vokset med 6,8 procent om året i perioden 2000-2006, er Østersøregionen vokset med 13,5 procent i samme periode. Det overgår dog ikke København, som i gennemsnit er vokset med hele 15,7 procent om året.
Men på trods af den klare succes, er der behov for at stile mod nye mål og ruste København til den øgede konkurrence om krydstogtturisterne. Det er konklusionen i Cruise Copenhagen Networks strategiplan 2008-2010.
"Vores mål er at gå fra good to great. Og det er en nødvendighed at være ambitiøs i et marked præget af stor konkurrence. Europa bliver en stadig vigtigere spiller på det globale krydstogtmarked, og i vores nabolande bygger de nyt. Vi skal derfor fokusere på, at sætte ambitiøse mål og gøre vores til, at København som krydstogtdestination og by følger med. Det kræver investeringer, hvis vores mål om at øge antallet af passagerer, anløb og turnarounds skal indfries", siger salgs- og marketingdirektør i Wonderful Copenhagen Ole Andersen.
Cruise Copenhagen Networks målsætning for de kommende tre år er, at København i 2010 når op på 650.000 passagerer fordelt på 405 anløb og 200 turnarounds.
Kilde:
Cruise Copenhagen