Lauritzen gør sig klar til at fragte CO2
Transport af CO2 til lagringssteder i f.eks. Nordsøen kan blive et nyt forretningsområde for Rederiet J. Lauritzen. Rederiets store erfaringer med at sejle gas er centrale for udviklingen af skibe, der kan fragte CO2 fra fabrikker eller kraftværker til lagringssteder.
Når det bliver muligt at lagre CO2 i oliefelterne i Nordsøen, vil rederiet J. Lauritzen være klar med et skib, der kan transportere CO2. Det skriver Dagbladet Børsen.
Rederiet er allerede i gang med at udarbejde de første skitser til fremtidens CO2-tankskib, som forventes at kunne tage sin jomfrurejse inden for fire til fem år.
"Det vil være naturligt, at en del af transporten af CO2 kommer til at foregå til søs, hvis den skal lagres i oliefelterne. Og netop håndtering af gas til søs er en del af vores kerneforretning, så det er bestemt et forretningsområde, vi skal interessere os for",
siger Jan Kastrup- Nielsen, direktør i Lauritzen Kosan til Børsen.
Han understreger, at rederiet gennem mange års transport af gasser har opnået stor knowhow inden for dette område, og at den viden skal danne basis for udviklingen af et CO2-tankskib.
"Det her er jo bare en anden gas. En gas, der hidtil har været ignoreret, fordi den ikke har haft nogen kommerciel værdi. Men det får den nu, fordi den ligesom alt andet affald bliver en omkostning", siger Jan Kastrup- Nielsen.
Skibet er endnu kun på tegnebrættet, men Jan Kastrup-Nielsen har stor tiltro til, at tegningerne vil ligge klar i rederiet, når det bliver aktuelt.
Kilde: Dagbladet Børsen