Mærsk fastholder højt piraterigebyr
På trods af, at de somaliske pirater ikke har kapret et eneste handelsskib siden maj sidste år, og der har kun været et enkelt bekræftet angreb siden årsskiftet, fastholder de fleste containerrederier deres piraterigebyrer. Maersk Line opkræver mest.
”Selv om truslen fra de somaliske pirater er faldet, er det kun nogle få rederier, der har sænket tillæggene”, skriver Seaintel i sit ugentlige nyhedsbrev.
Helt i top ligger Maersk Line med et uændret tillæg på 55 dollar per TEU, næstdyrest er Hanjin med et tillæg på 53 dollar per TEU, mens Nippon Yusen med 22 dollar per TEU tager det mindste piraterigebyr.
Seaintel vurderer, at der kan være flere årsager til, at de fleste rederier fastholder piratgebyrerne uændret.
En årsag kan være, at rederierne vælger at bruge tillægget som en de facto forhøjelse af raterne, en anden årsag kan være, at at rederierne fortsat har høje omkostninger forbundet med bevæbnede vagter, forsikringsudgifter og lignende, selv om pirattruslen er faldet.
Analysehuset hæfter sig samtidig ved, at blot et rederi har introduceret et pirateri-tillæg for Vestafrika, selv om truslen fra pirater er stigende i denne region.
Kilde: business.dk