Norden underskud på 1,6 milliarder kr.

Norden fik i 2012 et underskud efter skat på 1,6 milliarder kroner, mod et overskud på en halv milliard i 2011. I 2013 venter Norden et driftsresultat (EBITDA) på mellem 85 og 250 millioner kroner.

”Jeg er tilfreds med, at driftsresultatet ligger i den høje ende af forventningerne og endnu mere tilfreds med, at Norden formår at generere 22 millioner dollar. i positivt cashflow på driften og derudover tjener 22 millioner dollar på ny aktivitet i et faldende marked. Vi går styrket ind i et udfordrende 2013 og vil nu have fokus på investeringer i brændstofeffektive tørlastskibe, som vi allerede har bestilt 7 af de seneste måneder. Vores appetit på investeringer vil fortsætte i 2013”, siger adm. direktør Carsten Mortensen.

Som følge af nedskrivningen af de bogførte værdier af skibene på 300 millioner dollar, der blev gennemført i 1. kvartal 2012, og yderligere 89 millioner i ordinære afskrivninger og tab på skibssalg på 24 millioner dollar endte det primære driftsresultat (EBIT) med et underskud på 265 millioner dollar.

Årets driftsindtjening blev et driftsoverskud (EBITDA) på 148 millioner dollar hvilket var i den høje ende af forventningerne, som var 110-150 millioner dollar. På grund af et godt 4. kvartal blev indtjeningen også højere end den seneste prognose.

Tørlast genererede et EBITDA på 131 millioner dollar, hvilket er højere end forventningerne på 105-125 millioner, men 24 procent lavere end året før. Tank genererede et EBITDA på 28 millioner dollar. Resultatet er på linje med 2011 og over de senest udmeldte forventninger til året, der lød på 15-25 millioner.

Efter de foregående års større investeringer i nye skibe især til Tankflåden har NORDEN i 2012 forholdt sig afventende i et faldende marked. Fokus har været på brændstofoptimering af flåden ved at frasælge nyere skibe af ældre design og erstatte dem med nye og mere brændstofeffektive skibe. Pengestrømme fra frasalg og investeringer i flåden udgjorde netto 6 millioner dollar.

2013 forventes at byde på fortsat udfordrende markeder dog med pæne vækstrater i begge segmenter, der forventes at understøtte en gradvis bedring af fragtraterne i Tank og stabilisere fragtraterne på et lavt niveau i Tørlast. Norden havde ved indgangen til året en afdækning på 76 procent i Tørlast og 27 procent i Tank.

Forventninger 2013 Norden forventer i 2013 et EBITDA på 15-45 millioner dollar fordelt på et driftsmæssigt nul-resultat i Tørlast og en indtjening i Tank på 25-45 millioner dollar.

• Årets EBITDA blev 148 millioner dollar

• Tørlasts EBITDA på 131 millioner dollar

• Tank EBITDA på 28 millioner dollar

• Primært driftsresultat (EBIT) på 35 millioner dollar

4. kvartal 2012 blev bedre end ventet og endte indtjeningsmæssigt som årets næstbedste kvartal med et driftsresultat før afskrivninger (EBITDA) på 44 millioner dollar mod 62 millioner i 2011. Tørlast var også i 4. kvartal ramt af lave fragtrater og resultatet blev et EBITDA på 35 millioner dollar, mens resultatet i Tank blev et EBITDA på 12 millioner dollar.

Kilde: Norden

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

14.06.2025Maritimedanmark.dk

Faldende passagertal på sydfynske færger

14.06.2025Maritimedanmark.dk

Frygt for lukning af Hormuz-strædet

13.06.2025Maritimedanmark.dk

Ærøfærgerne er løbet ind i ledelsesproblemer

13.06.2025Maritimedanmark.dk

Risiko for at brændende bilskib synker

13.06.2025Maritimedanmark.dk

Nor-Shipping 2025 slår alle rekorder

13.06.2025Maritimedanmark.dk

FPSO ud for Israel lukker ned

13.06.2025Maritimedanmark.dk

Skibsfarten holder vejret efter angreb

12.06.2025Maritimedanmark.dk

Stigende spænding i Mellemøsten

Jobmarked

Se alle

Maritimedanmark.dk

Værdiskabende Account Manager til B2B-salg af medieløsninger

Vil du arbejde med stærke B2B-medieplatforme og hjælpe virksomheder med at skabe synlighed gennem advertorials, content marketing og annoncering? Har du drive, er proaktiv og trives i en salgsrolle, hvor du både opsøger nye kunder og udvikler eksisterende relationer? Så er du måske vores nye Account Manager hos Horisont Gruppen A/S.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

07.08.2025

Maersk Offshore Wind A/S

Second Officer

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

03.07.2025

Maersk Offshore Wind A/S

Third Engineer

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

03.07.2025

Molslinjen A/S

MOLSLINJEN søger befarne Skibsassistenter

Vil du være en del af vores stærke team, hvor vi altid løfter i flok? Og ønsker du en hverdag til søs, men stadig have mulighed for at komme hjem hver dag?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Marine Trash and Debris Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform about the different types of marine trash and debris and the impact that it has on the environment. The course will also allow you to identify common sources and destinations of marine trash and debris and explain the laws, regulations and preventative measures that prevent trash and debris from polluting the waterways.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Maritime Security Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

In this course you will learn about common threats to maritime security and how they are mitigated through the use of a Security Plan and by adhering to MARSEC levels. You will be able to describe the different roles of personnel and explain standard security procedures. You will also be able to identify how to respond to suspicious behaviour and objects.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Medical Pandemic Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to give you an awareness of medical pandemics, how they work and groups can respond to them.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Mental Health Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide you with a basic knowledge of mental health problems that can arise in the workplace, the symptoms of a mental health issue and how a mental health problem can be treated. You will learn about how poor mental health can impact the workplace and how companies manage mental health issues through compliance with industry legislation and regulation.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Noise Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to cover workplace noise control regulations, common hazards, exposure risks, recommended limits, and effective noise control measures.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Passenger Ship Crisis Management and Human Behaviour - STCW Standards - (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the mandatory level of knowledge required for all masters, officers and other crewmembers who are required to manage crisis situations on board passenger ships.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course