Lauritzen underskud på 350 mio. dollar

Rederiet J. Lauritzen kom ud af 2012 med et underskud på 350 millioner dollar - svarende til ca. 2 milliarder danske kroner. Underskuddet er det største i rederiets historie, og klart større end underskuddet på 46 millioner dollar i 2011.

Regnskabet kommer samme dag, som rederiets mangeårige topchef Torben Janholt forlader sin post for som planlagt at gå på pension, og overlader roret til den hidtidige CCO, Jan Kastrup-Nielsen.

“2012 var præget af stort udbud af tonnage i de største shippingmarkeder, overskydende værftskapacitet, lav økonomisk vækst samt stramme kreditvilkår. Samlet set indebar dette et voldsomt fald i skibsværdier, et Baltic Freight Index på det laveste niveau i 25 år og yderligere tilfælde af rederier ude af stand til at opfylde deres forpligtelser. JL blev også påvirket af disse forhold, og resultatet blev meget utilfredsstillende”, siger Lauritzen’s nytiltrådte adm. direktør Jan Kastrup-Nielsen.

For at ruste rederiet har Lauritzen Fonden i forbindelse med godkendelse af JL’s årsrapport besluttet at konvertere to subordinerede lån på i alt 160 millioner dolar til egenkapital, hvilket øger Lauritzen’s solvensgrad fra 37 procent ved udgangen af 2012 til 44 procent.

Resultatet var i væsentlig grad påvirket af engangsposter med en nettoeffekt på minus 254 millioner dollar, hvoraf nedskrivninger udgjorde 167 millioner dollar og salg af skibe som følge af modparters misligholdelse af kontrakter udgjorde et tab på104 millioner dollar. Justeret for sådanne engangsposter var resultatet et minus på 95 millioner dollar mod et tab på 21 millioner dollar i 2011, primært på grund af mistet indtjening som følge af modparters misligholdelse af kontrakter samt de svagere tørlastmarkeder. JL’s tre øvrige forretningsområder - Lauritzen Kosan, Lauritzen Tankers og Lauritzen Offshore - opnåede bedre EBITDA end i 2011.

Resultatet anses af ledelsen for meget utilfredsstillende.

Der er ultimo 2012 indgået aftale om refinansiering af en lånefacilitet med oprindeligt udløb medio 2014, hvorfor ingen lån skal refinansieres førend 2015.

I 2013 ventes driftsresultatet - EBITDA - at blive i størrelsesordenen 60-80 millioner dollar, hvilket er lidt bedre end i 2012 når engangsposter og effekt af afhændet aktivitet inkluderet i EBITDA for 2012 tages i betragtning.

Resultatet for 2013 forventes at forblive utilfredsstillende med et forventet tab på mellem 75-100 millioner dollar.

J. Lauritzen tog i 2012 levering syv nybygninger, tre tørlastskibe, et gastankskib og tre produkttankskibe.

Som følge af fornyelse og udvidelse af flåden inden for de seneste år ejer JL en moderne og effektiv flåde af tørlastskibe med en gennemsnitsalder på 2,3 år, gastankskibe 8,6 år, produkttankskibe 3,6 år og dynamisk positionérbare shuttletankskibe 5,3 år.

I 2013 vil JL få leveret de sidste fire skibe i det nuværende nybygningsprogram, der finansieres ved henholdsvis finansiering ved levering og egne midler.

Kilde: J. Lauritzen

I Februar-udgaven af magasinet Maritime Danmark bragte vi et længere interview med Jan Kastrup-Nielsen. Læs artiklen herunder:

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

14.06.2025Maritimedanmark.dk

Faldende passagertal på sydfynske færger

14.06.2025Maritimedanmark.dk

Frygt for lukning af Hormuz-strædet

13.06.2025Maritimedanmark.dk

Ærøfærgerne er løbet ind i ledelsesproblemer

13.06.2025Maritimedanmark.dk

Risiko for at brændende bilskib synker

13.06.2025Maritimedanmark.dk

Nor-Shipping 2025 slår alle rekorder

13.06.2025Maritimedanmark.dk

FPSO ud for Israel lukker ned

13.06.2025Maritimedanmark.dk

Skibsfarten holder vejret efter angreb

12.06.2025Maritimedanmark.dk

Stigende spænding i Mellemøsten

Jobmarked

Se alle

Maritimedanmark.dk

Værdiskabende Account Manager til B2B-salg af medieløsninger

Vil du arbejde med stærke B2B-medieplatforme og hjælpe virksomheder med at skabe synlighed gennem advertorials, content marketing og annoncering? Har du drive, er proaktiv og trives i en salgsrolle, hvor du både opsøger nye kunder og udvikler eksisterende relationer? Så er du måske vores nye Account Manager hos Horisont Gruppen A/S.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

07.08.2025

Maersk Offshore Wind A/S

Second Officer

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

03.07.2025

Maersk Offshore Wind A/S

Third Engineer

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

03.07.2025

Molslinjen A/S

MOLSLINJEN søger befarne Skibsassistenter

Vil du være en del af vores stærke team, hvor vi altid løfter i flok? Og ønsker du en hverdag til søs, men stadig have mulighed for at komme hjem hver dag?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Marine Trash and Debris Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform about the different types of marine trash and debris and the impact that it has on the environment. The course will also allow you to identify common sources and destinations of marine trash and debris and explain the laws, regulations and preventative measures that prevent trash and debris from polluting the waterways.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Maritime Security Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

In this course you will learn about common threats to maritime security and how they are mitigated through the use of a Security Plan and by adhering to MARSEC levels. You will be able to describe the different roles of personnel and explain standard security procedures. You will also be able to identify how to respond to suspicious behaviour and objects.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Medical Pandemic Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to give you an awareness of medical pandemics, how they work and groups can respond to them.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Mental Health Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide you with a basic knowledge of mental health problems that can arise in the workplace, the symptoms of a mental health issue and how a mental health problem can be treated. You will learn about how poor mental health can impact the workplace and how companies manage mental health issues through compliance with industry legislation and regulation.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Noise Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to cover workplace noise control regulations, common hazards, exposure risks, recommended limits, and effective noise control measures.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Passenger Ship Crisis Management and Human Behaviour - STCW Standards - (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the mandatory level of knowledge required for all masters, officers and other crewmembers who are required to manage crisis situations on board passenger ships.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course