Scandlines projekterer nye færger

Scandlines tekniske personale arbejder med projekteringen af to nye færger til ruten mellem Gedser og Rostock. I løbet af marts / april vil syv europæiske skibsværfter og et fra Asien blive anmodet om at afgive bud. Ifølge planerne skal færgerne være klar til drift i løbet af sommeren 2015.

”Scandlines vil aldrig overtage de to færger Berlin og København, som er befinder sig på værftet i Stralsund og er henholdsvis 90 procent og 50 procent færdige”, siger Søren Poulsgaard Jensen, administrerende direktør i Scandlines til Sjöfartstidningen.

”Uafhængig forskning viser, at færgerne vejer omkring 1200 tons for meget, og alle løsninger i forsøget på at reducere vægten har vist sig at være både dyrt og på kanten af, hvad der er teknisk muligt, så vi opsagde kontrakten og fik vores penge tilbage", fortæller Søren PoulsgaardJensen

"Vi arbejder med to nye projekter med nye færger, hvor vi ønsker at opbygge en række nye funktioner for at optimere færgernes miljøprofil. Vi har seriøse overvejelser om at bygge færger til drift med gas eller gas-elektriske drift, men der er nogle tekniske problemer med bunkring af LNG”, fortsætter

Søren Poulsgaard Jensen.

Da færgerne har meget korte havneophold mellem afgangene, kræver det specialløsninger for bunkring af LNG.

”Færgerne er kun i

havnen i Rostock 15 til 20 minutter på hver sejlads og det giver ikke nok tid til at tanke nok LNG. Vi overvejer derfor en mobil løsning, hvor en tank køres om bord på færgen og derefter tilsluttes færgens brændstofforsyning”, siger Søren Poulsgaard Jensen.

De to færger, der blev bygget på værftet i Stralsund er dobbelt så store som de nuværende færger Kronprins Frederik og Prins Joachim, men Scandlines arbejder i øjeblikket på et projekt med mindre færger.

”Jeg vil virkelig hellere have dem i en størrelse på mellem 50 procent og 75 procent ekstra i forhold til de gamle færger, men nu må vi se, hvor vi ender med de nye færger”, siger Søren Poulsgaard Jensen.

Årsagen til at de to færger fra P + S Werften blev for tunge skyldes en række fejl under bygningen. Af en ukendt grund valgte værftet valgt at installere 7 mm rør i færgen i stedet for de angivne 5 mm rør. Man brugte også tykkere stål end

angivet. Disse "fejl" blev skjult af den tidligere ledelse af værftet og først opdaget, da færgen Berlin var næsten færdig, og det var muligt at beregne vægten af skibet.

”De to skibe er fine færger, vi designet dem, men de kan ikke bruges på vores overfart fordi Gedser har begrænset vanddybde. Hvis vi skal anløbe havnen, vi har ikke plads til last om bord. Operatøren, der køber de to færger, får en meget veldesignet produkt”, siger Søren Poulsgaard Jensen.

Kilde: Sjöfartstidningen

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

16.06.2025Maritimedanmark.dk

Så er Molslinjens nye elfærge endelig i drift

07.06.2025Maritimedanmark.dk

Verdens første metanol dual-fuel biltransportskib søsat

06.06.2025Maritimedanmark.dk

Nu kan Esvagt snart tage levering af verdens grønneste SOV

24.05.2025Maritimedanmark.dk

Ny dansk transferbåd skal effektivisere vindmøllearbejdet

19.05.2025Maritimedanmark.dk

Så er elfærgen endelig på vej mod Samsø

06.05.2025Maritimedanmark.dk

Maersk installationsfartøj til vindmøller søsat

05.05.2025Maritimedanmark.dk

Ny emissionsfri færge snart klar på Femern Bælt

22.04.2025Maritimedanmark.dk

MSC bestiller seks megamax-containerskibe

Jobmarked

Se alle

Maritimedanmark.dk

Værdiskabende Account Manager til B2B-salg af medieløsninger

Vil du arbejde med stærke B2B-medieplatforme og hjælpe virksomheder med at skabe synlighed gennem advertorials, content marketing og annoncering? Har du drive, er proaktiv og trives i en salgsrolle, hvor du både opsøger nye kunder og udvikler eksisterende relationer? Så er du måske vores nye Account Manager hos Horisont Gruppen A/S.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

07.08.2025

Maersk Offshore Wind A/S

Second Officer

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

03.07.2025

Maersk Offshore Wind A/S

Third Engineer

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

03.07.2025

Molslinjen A/S

MOLSLINJEN søger befarne Skibsassistenter

Vil du være en del af vores stærke team, hvor vi altid løfter i flok? Og ønsker du en hverdag til søs, men stadig have mulighed for at komme hjem hver dag?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Marine Trash and Debris Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform about the different types of marine trash and debris and the impact that it has on the environment. The course will also allow you to identify common sources and destinations of marine trash and debris and explain the laws, regulations and preventative measures that prevent trash and debris from polluting the waterways.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Maritime Security Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

In this course you will learn about common threats to maritime security and how they are mitigated through the use of a Security Plan and by adhering to MARSEC levels. You will be able to describe the different roles of personnel and explain standard security procedures. You will also be able to identify how to respond to suspicious behaviour and objects.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Medical Pandemic Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to give you an awareness of medical pandemics, how they work and groups can respond to them.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Mental Health Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide you with a basic knowledge of mental health problems that can arise in the workplace, the symptoms of a mental health issue and how a mental health problem can be treated. You will learn about how poor mental health can impact the workplace and how companies manage mental health issues through compliance with industry legislation and regulation.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Noise Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to cover workplace noise control regulations, common hazards, exposure risks, recommended limits, and effective noise control measures.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety and Hygiene Commission (NOM-019-STPS-2011) (Adaptive) - (afholdes løbende)

Upon completion of the course the delegate will be able to: Summarize the formation of the Joint Safety and Hygiene Commission (CMSH), describe the roles and responsibilities of each member of the CMSH, explain the recommendations to improve the CMSH's operations.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course