Store containerskibe skaber problemer
Maersk Line modtager sidst på året de første af den serie på 20 gigantiske containerskibe af Tripple-E klassen, som rederiet har kontraheret på et sydkoreansk værft. De nye skibe er dog ikke en ubetinget fordel for rederiet, vurderer Seaintel.
”Mærsk står i et dilemma i 2013. De nye skibe er fine nok, fordi de har lavere enhedsomkostninger, men udfordringen er at fylde dem. Man har lidt malet sig op i et hjørne, fordi man også har introduceret det daglige koncept, Daily Maersk, med stort set daglige afgange. Det betyder, at man ikke bare uhæmmet kan lukke ruter for at fylde de store skibe, uden at det går ud over Daily Maersk. Det er et sundt koncept, men kun hvis der er volumen nok”, siger indehaver af shippinganalysevirksomheden Seaintel Lars Jensen til Morgenavisen Jyllands-Posten.
”CMA CGM får også et par store skibe mere af dem med 16.000 containere, som er de største i dag, og flere andre får skibe med 14.000. Det bliver spændende at se, hvor man vil agere, når det sker”, siger Lars Jensen til avisen.
Kilde: Aktiefokus