Finske isbrydere klargøres på Fayard
De finske isbrydere Fennica og Nordica er nu på Fayard i Danmark for at blive klar til vinterens isbrydningsopgaver. De to skibe har i sommerperioden været brugt i forbindelse med blandt andet olieefterforskning i det arktiske område nord for Alaska og været udstyret til offshorevirksomhed.
”De skal omstilles til isbrydning. Det kræver blandt andet at agterdækket skal forberedes til bugsering”, siger Arctia Shippings CEO Tero Vauraste til Sjöfartstidningen.
Isbrydere forventes at være i Finland i beredskab til isbrydning omkring midten af januar 2013.
Vauraste fortæller, at returrejsen fra Alaska gennem Nordøstpassagen fra sommersæsonens operationer i Alaska området gik godt. De to finske isbrydere blev eskorteret til åbent vand af de russiske atomisbrydere Rossiya og Vaygach.
For det meste sejlede man i konvoj ledet af en atomisbryder. De to finske skibe fulgte hver sin russiske atomisbryder. Det eneste skib man mødte undervejs var LNG-tankskibet Ob River. Turen gennem Nordøstpassagen tog lidt under otte døgn.
”En ny oplevelse for besætningerne var at blive bistået i stedet for at hjælpe. Den største fordel for os var naturligvis tidsbesparelsen. Isforholdene var ikke specielt svære, og vores isbrydere kunne sandsynligvis have klaret sejladsen uden assistance”, siger Tero Vauraste.
”Denne sæson har den største udfordring i de arktiske farvande ikke været isens tykkelse eller delen af gammel hård is, men snarere, at isflagerne bevægede sig hurtigt. Vi observerede isflager og isområder, der flyttede sig med op til seks knob”, fortæller Tero Vauraste.
Kilde: Sjöfartstidningen