DFDS fik overskud på en halv milliard
DFDS fik i 2007 et overskud før skat på 526 millioner kroner. Det er et af de største overskud nogensinde, og 31 procent større en overskuddet i 2006. Omsætningen steg 10 til 8,3 milliarder kroner. Det er især fragtområdet der går godt.
"Vi har tjent godt i 2007. Vores cash flow er stærkt, og vi har en solid finansiel platform", siger adm. direktør Niels Smedegaard.
Især første halvdel af året var præget af gode konjunkturer, mens udviklingen var mere moderat i sidste halvdel. Alligevel forventer at kunne fastholde indtjeningen på samme niveau i 2008.
Det gode resultat er især skabt i Koncernens fragtbaserede forretningsområder Ro-Ro Shipping, det største forretningsområde, Container Shipping og drift af terminaler. Også Trailer Services havde en positiv udvikling.
Derimod levede Passenger Shipping levede ikke op til forventningerne i 2007. DFDS har nu igangsat et projekt til at strømline driften og styrke resultaterne på dette forretningsområde, der udgør 22 procent af omsætningen.
Blandt andet levede ruten mellem Norge og Storbritannien ikke op til forventningerne. Samtidig blev omkostningerne til renovering af skibe købt i 2006 højere end ventet.
Et plaster på såret var dog fremgang i København-Oslo ruten, der står for over halvdelen af de samlede passager-aktiviteter.
"Vi har netop lanceret en grundlæggende gennemgang af hele passagerdivisionen. Og det er en gennemgribende omgang, for Seaways skal forbedre indtjeningen - det er nødvendigt", siger Niels Smedegaard.
DFDS står i en god position til at deltage i den konsolidering, som ventes at skylle over hele industrien. Det vurderer administrerende direktør Niels Smedegaard ifølge euroinvestor.dk over for RB-Børsen.
"Vi vil gene være en af dem, der leder og deltager i en konsolidering. Vi har trimmet os selv, så vi føler, at vi er en af kandidaterne", siger Niels Smedegaard der samtidig peger på, at en række forudsætnigner som 'strategisk fit' og 'muligheder' samt 'overkommelig pris' skal være til stede.
"Men forudsætningerne for at deltage er ved at være til stede. Og det er det, vi har arbejdet på hele sidste år", siger topchefen.
Kilde: DFDS og euroinvestor.dk