DFDS skærer i sin kapacitet på Nordsøen
DFDS indsætter nu mindre skibe på rederiets vigtige rute mellem Gøteborg og Immingham i Storbritannien. Der sker efter, at rederiets nye konkurrent på ruten, NTEX, har taget kunder fra DFDS, samtidig med at den britiske efterspørgsel er faldet.
"Göteborg-Immingham ruten er i dag kendetegnet ved overkapacitet på grund af recession i Storbritannien og optagelsen af en ny aktør på markedet”, siger Senior Vice President Kell Robdrup, leder af DFDS forretningerne i Nordsøen.
For at tilpasse kapaciteten til den lavere efterspørgsel, bytter DFDS rundt på sine skibe, så Gøteborg-Immingham fra den 4. juni bliver besejlet ro/ro skibe med en lastkapacitet på 3.831 lanemeter (Primula Seaways, Petunia Seaways og Magnolia Seaways), mod en kapacitet på 4.650 lanemeter på de nuværende skibe (Ficaria Seaways, Tor Freesia og Tor Begonia) på ruten.
De store skibe flyttes i stedet til DFDS rute mellem Gøteborg og Gent, hvor rederiet til gengæld reducerer antallet af ugentlige afgange til fem mod i dag seks.
På Göteborg-Immingham bevares sejlplanen, efter indsættelsen af de mindre ro/ro skibe.
”Vi er i stand til at øge lastekapacitet. Så den afspejler de behov, vores kunder på ruten mellem Gøteborg og Gent har, og samtidig reducere kapaciteten på Gøteborg-Immingham ruten, hvor den ikke er nødvendig”, siger Kell Robdrup.
For at undgå omkostninger for lodsfritagelsescertifikater, har DFDS valgt at rotere indehavere af certifikater mellem skibene. Det betyder, at certifikatindehavere fra Tor Petunia og Tor Primula skifter til Ficaria Seaways. De berørte officerer er blevet informeret.
"Vi er glade for at kunne udnytte fleksibiliteten i vores store netværk, til gavn for vores kunder på de vigtige markeder i Sverige og England", siger Robdrup
Kilde: DFDS