Krydstogtskibe ved Grønland bekymrer

Søfartsstyrelsen kæmper i øjeblikket for at få den Internationale Maritime Organisation til at kræve, at krydstogtskibe aldrig sejler alene og er konstrueret til issejlads, når de sejler i isfyldte farvand.

”Vi er meget bekymret over krydstogtskibe, der sejler alene i isen. De er afhængige af at kunne hjælpe sig selv, da redningsmandskab kan være flere dage om at komme frem. Derfor bør det være et krav, at man altid sejler mindst to skibe”, siger Per Sønderstrup, kontorchef i Søfartsstyrelsen, til Ingeniøren.

Kravet falder sammen med, at antallet af besøg fra krydstogtskibe i Grønland er steget de seneste år og nu ligger på omkring 40 om året.

Søfartsstyrelsen deltager i dag i et møde hos IMO, hvor de skal arbejde videre med det foreløbige udkast til et sæt regler for sejlads i arktiske områder. Reglerne er nødvendige for at øge sikkerheden for det stigende antal krydstogtskibe, der bevæger sig ud i ekstreme farvande langt fra redningsmuligheder, mener Per Sønderstrup.

Søfartsstyrelsen håber også, at IMO vil vedtage en del af de krav, Danmark allerede stiller til kystnær sejlads ved Grønland. Søfartsstyrelsen stiller blandt andet krav til konstruktionen af skibe, redningsudstyr og navigationsudstyr.

På DTU rynker seniorforsker Hans Otto Kristensen også på øjenbrynene over krydstogtskibenes færden i ishavet. Han mener dog ikke, at skibenes skruer er det store problem, men derimod deres skrog.

”Krydstogtskibe burde slet ikke sejle i de her områder og slet ikke alene. Den værste risiko er, at der går hul, som det skete med Costa Concordia, hvor 4.200 mennesker nu er evakueret. Hvis det sker ved Arktis, så risikerer vi at stå med en katastrofe”, siger Hans Otto Kristensen til Ingeniøren.

Et yderligere problem er, at søkortene omkring Grønland er upræcise. På østkysten mangler store områder helt søopmålinger, mens de opmålte områder har usikre og gamle data.

Om de danske krav bliver vedtaget i IMO, vil først stå klart i 2013 eller 2014, hvor den såkaldte Polarkode ventes at træde i kraft.

Kilde: ing.dk

Se herunder en video af krydstogtskibet Costa Delizios, der tilhører samme rederi som det kæntrede Costa Concordia, der i 2011 sejlede igennem en del gletcheris fra Ilulissat isfjord på vej mod Ilulissat i Grønland.

Costa Delizios er 294 meter langt og dermed længere end Costa Concordia .

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

26.07.2025Maritimedanmark.dk

Grækenland sender bjærgningsskib til Det Røde Hav

25.07.2025Maritimedanmark.dk

Rederi skal betale milliard-erstatning

22.07.2025Maritimedanmark.dk

Krydstogtskibe ramt af deportationer

21.07.2025Maritimedanmark.dk

Flere hundrede passagerer reddet efter brand på færge

19.07.2025Maritimedanmark.dk

Gammel kending på besøg i Rønne

18.07.2025Maritimedanmark.dk

Søfartsstyrelsen advarer om AIS og GPS-forstyrrelser

16.07.2025Maritimedanmark.dk

Monjasa trækker LNG-bunkerskib tilbage fra Mellemøsten

15.07.2025Maritimedanmark.dk

Elbiler giver vækst hos Molslinjen

Jobmarked

Se alle

Ærøfærgerne

Transportdirektør - Ærø Kommune

Er du Ærø Kommunes nye transportdirektør?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

10.08.2025

Skoleskibet Danmark

Maskinchef til Skoleskibet DANMARK

Vil du være med til at uddanne fremtidens søfolk og sikre teknikken ombord på Skoleskibet DANMARK? MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger maskinmester til en fast stilling med udmønstringer på 1:1 ordning og periodevis arbejde i land på MARTEC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2025

EUC Nord

Genopslag - Underviser til maritim uddannelse

Vil du hjælpe med at uddanne unge og voksne til en af de mest spændende brancher i Danmark – så har vi jobbet til dig lige her! Den maritime industri er i vækst og har brug for veluddannet arbejdskraft.

Ansøgningsfrist

20.08.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fast Skipper/styrmandsafløser til Agersøfærgen

Småøernes færgeselskaber søger for Slagelse Kommune, en fast skipper/styrmandsafløser til Agersø-Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Agersø færgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

30.07.2025

Maritimedanmark.dk

Salgstalent søges til salg af b2b-medieløsninger

Vil du arbejde med stærke B2B-medieplatforme og hjælpe virksomheder med at skabe synlighed gennem advertorials, content marketing og annoncering? Har du drive, er proaktiv og trives i en salgsrolle, hvor du både opsøger nye kunder og udvikler eksisterende relationer? Så er du måske vores nye kollega hos Horisont Gruppen A/S.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

07.08.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Workplace Harassment and Respect Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with information on different forms of workplace harassment, how to recognize it and what you can do to prevent it.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Harassment and Respect Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with information on different forms of workplace harassment, how to recognise it and what you can do to prevent it.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Hazards and Personal Safety (E-learning course - afholdes løbende)

This course on workplace hazards and personal safety, will inform you about the general hazards you will find offshore, how to evaluate them, and continue to carry out your duties as safely as possible.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Violence awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about different types of workplace violence, signs of potential violence and how best to respond. You will be able to explain the importance and purpose of a workplace violence prevention program and identify violence hazard prevention and controls.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Violence Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about different types of workplace violence, signs of potential violence and how best to respond. You will be able to explain the importance and purpose of a workplace violence prevention program and identify violence hazard prevention and controls.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Harassment and Respect Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with information on different forms of workplace harassment, how to recognize it and what you can do to prevent it.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course