Åbent brev til det danske samfund

Fhv. navigatør Poul Erik Larsen har på årsdagen for gidseltagningen af Leopards seks mand store besætning begået endnu et åbent brev. Denne gang adresseret til hele det danske samfund, med en opfordring til at sætte en effektiv stopper for piraternes hærgen.

I dag er det et år siden min tidligere kollega, kaptajn Eddy Lopez og hans besætning, blev taget som gidsler af somaliske pirater. De har, sammen med mange andre nationers søfolk, måtte lide under de somaliske piraters uhyggelige forbryderiske jagt på penge. Lide afsavn, og leve i omgivelser de ingen indflydelse har på. Leve under uhygiejniske og sundhedsfarlige forhold, man har svært ved at forestille sig. Og, absolut ikke mindst, være underlagt nogle khat tyggende, og på andre måder uligevægtige forbryderes luner. Det kan knække selv det stærkeste menneske, både fysisk og psykisk.

Gidseltagning er en forbrydelse af værste skuffe, en modbydelig handel med uskyldige menneskers liv, kun for at tilfredsstille nogle feje forbryderes trang til penge. For gidslerne, og deres pårørende, betyder det i mange tilfælde et ødelagt liv, eller i bedste fald, et liv med mange traumer i resten af deres levetid.

Derfor er det absolut tvingende nødvendigt at det danske samfund træder i karakter, og nu gør noget for at redde gidsler fra deres helvede. Det kan ikke være rigtigt, at landets udenrigsminister står frem på landsdækkende Tv, og proklamere at gidslerne sandelig ikke er et regeringsanliggende. Det er den mest tåbelige og absurde bemærkning jeg har hørt til dato. Selvfølgelig er gidslernes skæbne den danske regering problem. Det er vores alles problem, og nu må det være tiden, hvor der gøres noget effektivt for at komme problemet med denne vanvittige form for handel med uskyldige mennesker til livs.

Dansk søfart har gjort meget for at sætte en stopper for kapringer af danske skibe. Det er i form af f.eks.. former for sikring, og sidste tiltag er bevæbnede vagter ombord. Regeringen har også bidraget med tilstedeværelse af flådeenheder, som udfører et stort arbejde for at beskytte skibsfarten.

Men hvad det lovmæssige tiltag angår, virker regeringer på det nærmeste handlingslammet. Det hjælper ikke meget, at et dansk krigsskib fanger en flok pirater, for derefter at blive nød til at løslade dem igen på grund af manglende lovgivning til at straffe disse pirater. Det virker fuldstændigt absurd, og giver offentligheden det indtryk, at det er nyttesløst at fange dem. Samtidig udsættes gasterne på krigsskibet for en ”latterliggørelse”, de absolut ikke har fortjent.

At dansk lovgivning ingen berettigelse har overfor piratproblemet er et faktum. Derfor må der oprettes en international piratdomstol, som tager hensyn til disse helt specielle faktorer der spiller ind, for at kan retsforfølge piraterne.

Så længe de lande, der har problemer med pirateriet, alle handler efter forskellige lovgivninger, kommer de aldrig pirateriet til livs.

Og, sidst men ikke mindst, skal den manglende information til offentlighedens adgang til belysningen af piratproblemet brydes. Det er ikke et problem der kan ties ihjel. Det hjælper ikke at landes politikere ikke ønsker at debattere problemet. At de samme politikere har siddet på hænderne alt for længe, og bare lade stå til, er ingen undskyldning. Vi ønsker piraterne straffet for deres forbrydelser. Og vi ønsker at politikerne kommer ud af busken, og tager deres del af ansvaret. Også selv om det må indebære, at de kommer til at indrømme deres hidtidige passive forhold til problemet. Det er menneskeligt at fejle, også for politikere. Men det er sgu ynkeligt, ikke at være villig til at indse sine fejl.

Dette brev er skrevet af en bruger af face book siderne – Straf Piraterne, og Gruppen for LEOPARD’s besætnings frigivelse.

To sider, hvor medlemmerne tager piratproblemet alvorligt, og forholder sig til det.

Og, vores tanker går til de stakkels gidsler og deres pårørende. Desværre er der ikke mere vi kan gøre, men det er under alle omstændigheder mere, end intet at gøre.

Poul Erik Larsen Fhv. navigatør Skovfogedvænget 71b 3300 Frederiksværk

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

17.11.2025Maritimedanmark.dk

Irans revolutionsgarde kaprer produkttanker

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Kina skal lære arktisk sejlads af Rusland

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Ro/ro færge ramt af maskinbrand

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Iran slår til i Omanbugten

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Ellen får nye svenske batterier

13.11.2025Maritimedanmark.dk

Transportministeren vil drøfte grønne ø-færger

13.11.2025Maritimedanmark.dk

Danmark overvejer fregatsamarbejde med Sverige

12.11.2025Maritimedanmark.dk

Kina i gang med at opbygge sin egen skyggeflåde

Jobmarked

Se alle

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Anti-Bribery and Corruption - Global (E-learning course - afholdes løbende)

This global course provides an overview of the rules and regulations associated with bribery and corruption in the workplace. You will learn about the legislation outlined in different anti-Bribery laws and how this translates into the workplace. You will also gain knowledge and awareness on what appropriate actions you should take if you have any concerns relating to bribery and corruption.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Access to Medical Records (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about the different categories of health hazards and which hazards may be monitored by a medical surveillance program. You will be able to explain how to request medical records and identify which documents are exempt from disclosure. You will also be able to describe an employer's responsibilities regarding medical records.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course