Åbent brev til regeringen

Forhenværende navigatør Poul Erik Larsen, der flere gange tidligere har kritiseret den danske regering for ikke at gøre nok for at komme pirateriet til livs, skriver nu et åbent brev til den nye regering

Kære Regering

Jeg har tidligere skrevet til jer omkring problemet med pirateri, og har også modtaget et pænt svar fra Sikkerhedspolitisk kontor, hvori man pointerede, at bekæmpelsen af pirateriet har høj prioritet for Danmark, der er blandt de første lande i verden, der har formuleret en sammenhængende strategi for indsatsen mod pirateri.

Nu er det, at formulere en strategi, selvfølgelig et rigtigt godt tiltag. Men det er desværre ikke nok. Der skulle gerne følge en tilsvarende handling med strategien, før det rigtig batter noget. Pirateriet er absolut ikke et nyt begreb inden for søfarten. Dog er der nye elementer i begrebet pirateri, som ikke er set tidligere i vores del af verdenen, nemlig den modbydelige form for pirateri med gidseltagning, de somaliske pirater bedriver. Gidseltagning kendes fra pirater, som operer i østen, men har ikke tidligere haft indflydelse på dansk skibsfart. Det fik det i 2007 med kapringen af det danske skib Danica White i det Indiske Ocean, og har bare udviklet sig i uhyggelig grad siden i denne region.

Med kapringen af Danica White fik pirateriet pludselig helt andre perspektiver, både for dansk skibsfart, og for dansk lovgivning. Denne kapring skete for mere end fire år siden, og i den mellemliggende tid er pirateriet kun blevet værre. I dag er skibe, der besejler det Indiske Ocean på det nærmeste udrustet som mindre ”slagskibe”, med sikringsanordninger i alle afskygninger, og for de flestes vedkommende, med bevæbnede vagthold ombord. Disse sikringsformer har de involverede rederier selv foranstaltet og bekostet. Samtidig er forsikringspræmierne for sejlads i området steget til enorme summer, som også udgør en væsentlig økonomisk belastning for rederierne.

Den danske stat har, sammen med andre søfartsnationer, foranstaltet en militær tilstedeværelse af krigsskibe til beskyttelse af skibsfarten. En uvurderlig hjælp, som desværre ikke får den anerkendelse den fortjener, da der ikke er ordentlige juridiske værktøjer til at følge op på tilfangetagne piraters videre retsforfølgelse, og man derfor i langt de fleste tilfælde er nødsaget til at frigive disse forbrydere.

Hvornår kan dansk søfart forvente, at man fra lovgivningens side får noget effektivt sat op til at straffe disse forbrydelser?

Hvad angår de bevæbnede vagter, er der for øjeblikket ikke nogle helt fastlagte regler for denne form for beskyttelse af skib og besætning. Dette medfører, at rederierne, og dermed skibenes ledelse, risikere at stå overfor ret uoverskuelige problemer i de forskellige lande, som skibet anløber med vagter ombord. Her er også et temmelig kompliceret juridisk problem at tage hånd om med hensyn til ansvar, hvis vagterne skulle komme i ildkamp med piraterne.

Hvornår kan dansk søfart forvente, at man har noget helt konkret at forholde sig til i denne problematik?

Er man som søfarende uheldig at blive taget som gidsel af piraterne, er man helt prisgivet i disse forbryderes magt. Her melder såvel den danske regering, som andre landes regeringer, hus forbi. Man forhandler ikke, fra regeringernes side, løsesum med pirater.

Javel – det er en melding der virkelig vil noget. Man kunne måske fra diverse regeringers side, finde andre muligheder, end netop at forhandle løsesum!

Jeg vil i den forbindelse lige påpege, at besætningen fra det danske skib Leopard snart har været gidsler i Somalia i 11 måneder. Syntes regeringen, at det er en måde at behandle søfarende ombord på danske skibe på?

Var det ikke snart på tide man fra regeringens side blev sit ansvar bevist, og fik gjort en virkelig markant indsats for at komme disse stakkels mennesker til hjælp?

For god orden skyld vil jeg oplyse, at dette brev vil blive lagt ud på Facebook siden ”Straf Piraterne”, og videregivet til medierne.

Med venlig hilsen, og ønsket om en god og fredfyldt jul.

Forhenværende navigatør

Poul Erik Larsen

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

05.08.2025Maritimedanmark.dk

Panama vil ikke lægge flag til skyggeflåde

05.08.2025Maritimedanmark.dk

Storm aflyser nordjyske færgeafgange

04.08.2025Maritimedanmark.dk

Skyggeflåde spionerer mod Danmark

02.08.2025Maritimedanmark.dk

Tall Ships Races bliver løftestang for maritimt fremstød

27.07.2025Maritimedanmark.dk

Stort fragtskib tabte pludselig roret

26.07.2025Maritimedanmark.dk

Grækenland sender bjærgningsskib til Det Røde Hav

25.07.2025Maritimedanmark.dk

Rederi skal betale milliard-erstatning

22.07.2025Maritimedanmark.dk

Krydstogtskibe ramt af deportationer

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

Grenaa-Anholt Færgefart søger en befaren skibsassistent til fast stilling i en 1:1 tørn

Du vil komme til at indgå i vores faste team af medarbejdere på M/F Anholt, som dagligt betjener færgens kunder samt fragter gods til og fra øen i Kattegat.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

11.09.2025

Ærøfærgerne

Transportdirektør - Ærø Kommune

Er du Ærø Kommunes nye transportdirektør?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

10.08.2025

Skoleskibet Danmark

Maskinchef til Skoleskibet DANMARK

Vil du være med til at uddanne fremtidens søfolk og sikre teknikken ombord på Skoleskibet DANMARK? MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger maskinmester til en fast stilling med udmønstringer på 1:1 ordning og periodevis arbejde i land på MARTEC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2025

EUC Nord

Genopslag - Underviser til maritim uddannelse

Vil du hjælpe med at uddanne unge og voksne til en af de mest spændende brancher i Danmark – så har vi jobbet til dig lige her! Den maritime industri er i vækst og har brug for veluddannet arbejdskraft.

Ansøgningsfrist

20.08.2025

Maritimedanmark.dk

Salgstalent søges til salg af b2b-medieløsninger

Vil du arbejde med stærke B2B-medieplatforme og hjælpe virksomheder med at skabe synlighed gennem advertorials, content marketing og annoncering? Har du drive, er proaktiv og trives i en salgsrolle, hvor du både opsøger nye kunder og udvikler eksisterende relationer? Så er du måske vores nye kollega hos Horisont Gruppen A/S.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

07.08.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Slips, Trips and Falls (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you learn about how to prevent slips, trips, and falls by understanding the associated hazards, relevant tools and equipment, and effective safety practices.

Dato

01.09.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Social Responsibility Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with an awareness of safe work practice responsibilities and the importance of positive attitude, good communication and respect. The course will also provide information on how to identify different types of harassment and discrimination and practical steps for responding, how to explain hazard communication and the risks associated with substance abuse and how to identify examples of good sanitary practice.

Dato

01.09.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stroke Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The course includes information on the prevention and awareness of strokes. Also covering the symptoms of a stroke and how you can help if you recognize that someone is having a stroke.

Dato

01.09.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Task Risk Assessment (TRA) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This task risk assessment course is suitable for all current or potential members of task risk assessment teams. The course includes information identification of all hazards associated with the work, what a TRA is, how and when it should be carried out and the responsibilities of each person within the process.

Dato

01.09.2025

Sted

Digital course

Marstal Navigationsskole
Kursus
Operations in gas carriers - Company Courses

Please ask us for details and possibillities.

Dato

01.09.2025

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn
Kursus
Transportation of Dangerous Goods by Sea (E-learning course - afholdes løbende)

This course is suitable for anyone involved in the transportation of dangerous goods by sea. It includes information on the legal responsibilities for transportation of dangerous goods or hazardous materials via sea and the special considerations that need to be taken.

Dato

01.09.2025

Sted

Digital course