DFDS Lisco chartrer ny ro-pax færge
DFDS Lisco har fundet en ny færge til erstatning for Lisco Optima, som sejler på ruten mellem Kiel og Klaipeda i Litauen. Den nye færge er søsterskib til den anden færge der sejler på ruten, Lisco Maxima.
Det nye ro-pax færge er ligesom Lisco Maxima bygget på Marine de Carrara værftet i Italien, hvorfra den blev leveret til Grimaldi-koncernen så sent som i oktober sidste år.
Færgen - der i øjeblikket bærer navnet Energia - har plads til 515 passagerer og råder over 3.063 lanemeter, hvoraf de 2.600 kan anvendes af trailere.
“Det betyder, at vi kan tilbyde vores kunder 1.800 lanemeter ekstra kapacitet om ugen foruden meget moderne passagerfaciliteter. Skibet har en maksimal hastighed på 24 knob og dermed ekstra fartreserver, som gør os i stand til at holde en meget pålidelig sejlplan, og som samtidigt forbedrer vores miljøpræstation med en reduktion af energiforbruget og emissioner,” siger Vice President og chef for BU Baltic Sea, Anders Refsgaard.
Skibet er blevet chartret hos Grimaldi Holding på en langfristet bareboat-kontrakt.
Energia skal nu til Klaipeda og have foretaget nogle mindre ændringer, så det optimeres til den nye service, samt re-brandes til de rigtige DFDS-farver.
Lisco Optima, der nu forlader ruten, har sejlet på Kiel - Klaipeda overfarten siden 2006.
Kilde: DFDS Update