Mærsk kontraherer endnu 10 kæmpeskibe
Maersk Line har kontraheret yderligere 10 containerskibe af Triple-E klassen. Dermed udnytter Maersk Line en af de to optioner på kontrahering af yderligere skibe man indgik, da man i februar bestilte de første 10 gigantstore containerskibe på det sydkoreanske værft.
"Vi har nu afgivet ordre på i alt tyve Triple-E skibe. De understreger vores stærke engagement i handlen mellem Asien og Europa, og de passer godt med vores ambitioner og forventninger til den fremtidige udvikling af handelen. Vi tror Triple-E skibene, med deres rekordstore kapacitet og energieffektivitet, vil gøre os i stand til at leve op til vore kunders kommercielle og miljømæssige forventninger, samtidig med, at de vil give os en betydelig konkurrencemæssig fordel på markedet", siger Eivind Kolding, CEO for Maersk Line.
Prisen på de 10 skibe, der har en kapacitet på 18.000 TEU, er godt 9,8 milliarder kroner, og skibene leveres fra værft i 2014 og 2015.
Ud over de nu 20 containerskibe af Triple-E klassen som Maersk Line nu har kontraheret, har Mærsk en option på yderligere 10 skibe af samme type. Denne option udløber i december.
Mærsk har på nuværede tidspunkt ingen planer om at udnytte den sidste option, vil fastholder dog, at man fortsat ønsker optionen.
Maersk Line skriver i en meddelelse, at rederiet forventer at efterspørgslen på ruterne mellem Asien og Europa vil stiger med 5-8 procent om året frem til 2015. De nye skibe skal gøre det muligt for Maersk Line at imødekomme den øgede efterspørgsel, og samtidig fastholde sin markedsandel.
Kontraheringen af de rekordstore containerskibe til Maersk Line har sat gang i en bølge af kontraheringer af store containerskib. Ingen af de skibe andre containerrederier har bestilt, er dog på størrelse med de nye Mærsk skibe.
Kilde: Maersk Line