Åbent brev til statsministeren

Statsminister Lars Løkke Rasmussen Jeg tillader mig hermed at skrive hvad jeg, og formodentlig en hel del danske søfolk, mener om situationen med piratterroren i det Indiske Ocean.

Jeg har en tyrkertro på, at om ikke det hjælper, så skader det heller ikke, at lade dig og dine politikerkollegaer høre hvad menigmands holdning er.

Efter min mening, er problemet omkring pirateriet efterhånden nået et punkt, hvor det er tvingende nødvendigt at der fra politisk side udvises effektivt handling, og ikke som hidtil, hypoteser om hvad man evt. kunne gøre. Piratproblemet er ikke nyt. Politisk uvilje mod at bekæmpe problemet effektivt, er heller ikke nyt.

Det har pirat bagmændene nydt godt af siden de opdagede hvor let det var for dem, at forpeste tilværelsen for mange hundrede søfolk. At disse pengegriske forbrydere nu har et stort forspring i forhold til at bekæmpe dem, kan i som politikere, kun kan takke jer selv for, med den passivitet der hidtil har været udvist.

Derfor står i nu overfor et problem, som bliver endog meget svært at komme til livs. Piratbagmændene har gennem de år, de har praktiseret deres forbrydelse på absolut gode betingelser, uden de helt store repressalier fra myndighedernes side, oparbejdet et netværk og en økonomisk kapacitet, som de ikke lige er parat til at give afkald på, til fordel for et nødhjælpeprogram som kunne komme mange af deres fattige landsmænd til gode. De er kyniske og griske forbrydere, som absolut ikke tænker på at dele deres rov med andre.

Vi er blevet overdænget med fraser om, at piraterne er fattige fiskere, der i deres harme over at se deres fiskeri blive ødelagt af udenlandske fiskeres virke i deres farvande.

Dette er måske tildels korrekt i nogle sammenhæng. Og kunne måske give grund til en vis sympati. Det er bare ikke sådan, det forholder sig i den virkelige verden.

Jeg er absolut tilhænger af, at man vil hjælpe de fattige fiskere i gang med at opbygge en fornuftig levevej. Det samme gælder opbygning af et effektivt kystbevogtningsprogram i hele den østafrikanske region. Det ville helt sikkert være et godt skridt på vejen mod en begrænsning af pirateriet. Det er set i andre piratplagede områder. Problemet er bare, denne mulighed har været diskuteret i flere år. Og i lige så mange år, bare blevet ved snakken!

At dansk jura ikke kan håndtere problemet med pirateriet, er åbenbart et faktum i ikke kan se bort fra. Det har jo så tydeligt vist sig i den sidste tid. Statsadvokatens forklaring på tv, om hvorfor de sidst tilbageholdte pirater på Esbern Snare ikke kan retsforfølges, var intet mindre end en skandale, som jeg er overbevist om skabte mere harme, end forståelse for retssystemet. At forklaringen helt sikkert er ganske korrekt, er jeg ikke i tvivl om. Men det viser jo bare, at vores retssystem skal ændres i forhold til den opgave, der kræves for bekæmpelsen af pirateriet!

Jeg ved ikke om du, som politiker, kan forstå den frustration de søfolk, der har deres daglige virke i piratfarvandene, helt sikkert må føle, som situationer er for nuværende?

Eller den frustration, som besætningen på Esbern Snare helt sikkert også må føle. Deres, ellers absolut gode indsats, bliver på det nærmeste latterliggjort af nogle støvede, og å så humane, paragraffer i en total ubrugelig lovgivning.

Og ikke mindst de mange søfolk, der sidder til fange under kummerlige og uværdige vilkår på Somalias kyst.

Deres frustration kan vi desværre ikke få noget at vide om. Men jeg er overbevist om, deres frustration absolut ikke er mindre. Syntes du Danmark kan være det bekendt?

Jeg vil derfor opfordre dig, og alle dine kollegaer, til at tage hurtig fat på en effektiv og virkelig brugbart indsats med henblik på løsningen af piratproblemet, og i fremtiden at tage berettiget hensyn til søfartserhvervet, og mindre til piraternes ve og vel.

Du er velkommen til at kigge ind på Facebook siden – Straf Piraterne – der kan du læse en hel del om søfolks og almindelige menneskers meninger omkring hele piratproblematikken. Og til orientering vil dette brev også være at finde der.

Med venlig hilsen

Poul Erik Larsen, forhenværende navigatør.

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

13.08.2025Maritimedanmark.dk

USA vil kæmpe imod klimaaftale for skibsfarten

12.08.2025Maritimedanmark.dk

Finnlines udvider North Sea-service med Gdynia

12.08.2025Maritimedanmark.dk

Rygter om opkøb sender Zim-aktier i vejret

11.08.2025Maritimedanmark.dk

Tankskibsbesætning mistænkt for grov sabotage

10.08.2025Maritimedanmark.dk

Sydkorea retter blikket mod Arktis

09.08.2025Maritimedanmark.dk

SFL Composer ankommet til Fayard

08.08.2025Maritimedanmark.dk

Grønlandsk kystsejlads i fare

08.08.2025Maritimedanmark.dk

Norge går nu efter den russiske skyggeflåde

Jobmarked

Se alle

Fred.Olsen Windcarrier

Operations Manager - Nautical Department

Join us and help drive the transition to a greener future at sea.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.08.2025

KNOT MANAGEMENT DENMARK A/S

Vi søger 1. styrmand til vores flåde af DP2-shuttle tankskibe i international fart.

En forudsætning for at komme i betragtning til denne stilling er, at du har DP-Unlimited certifikat og har erfaring som 1. styrmand i en stilling der kræver STCW II/1. Ligeledes vil erfaring med sejlads på tankskibe være en fordel.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Bådsmand til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger bådsmand med håndværksmæssig baggrund til fast stilling på 1:1 ordning.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

17.08.2025

Skoleskibet Danmark

Hovmester til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger hovmester til fast stilling på 1:1 ordning. Det Blå Danmark efterspørger dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

23.08.2025

Småøernes Færgeselskaber

Grenaa-Anholt Færgefart søger en befaren skibsassistent til fast stilling i en 1:1 tørn

Du vil komme til at indgå i vores faste team af medarbejdere på M/F Anholt, som dagligt betjener færgens kunder samt fragter gods til og fra øen i Kattegat.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

11.09.2025

Skoleskibet Danmark

Maskinchef til Skoleskibet DANMARK

Vil du være med til at uddanne fremtidens søfolk og sikre teknikken ombord på Skoleskibet DANMARK? MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger maskinmester til en fast stilling med udmønstringer på 1:1 ordning og periodevis arbejde i land på MARTEC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2025

EUC Nord

Genopslag - Underviser til maritim uddannelse

Vil du hjælpe med at uddanne unge og voksne til en af de mest spændende brancher i Danmark – så har vi jobbet til dig lige her! Den maritime industri er i vækst og har brug for veluddannet arbejdskraft.

Ansøgningsfrist

20.08.2025

Maritimedanmark.dk

Salgstalent søges til salg af b2b-medieløsninger

Vil du arbejde med stærke B2B-medieplatforme og hjælpe virksomheder med at skabe synlighed gennem advertorials, content marketing og annoncering? Har du drive, er proaktiv og trives i en salgsrolle, hvor du både opsøger nye kunder og udvikler eksisterende relationer? Så er du måske vores nye kollega hos Horisont Gruppen A/S.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Benzene Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about benzene and where you may be exposed to it, what might happen if you are exposed, and the precautions you can take to stay safe. This course follows OSHA's Benzene Standard (29 CFR 1910.1028).

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Investigation into Marine Casualties and Marine Incidents -STCW Standards (E-learning course)

The aim of this course is to provide marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course