Noona Dan’s store ekspedition fra 1961-62

For 50 år siden, den 10. april 1961, lagde Noona Dan – stillet til rådighed af J. Lauritzen og udstyret til videnskabelige undersøgelser – fra Langelinie-kajen i København for at begive sig ud på en 20 måneders verdensomspændende rejse.

Foto: Sven-Erik Sandermann Olsen.

Ekspeditionen er blevet kaldt en af de to danske ekspeditioner, der har haft størst betydning for udforskningen af verden. Svend Kirkegaard var en 22-årig dæksmatros og hovmester ud af en besætning på seks mand.

Svend Kirkegaard, der i dag er 72 år gammel, skriver:

Når Hakon Mielche, Jens Bjerre, eller andre kendte opdagelsesrejsende var på besøg i den by, jeg voksede op i, var jeg altid at finde på tilskuerrækkerne, hvor jeg sad og drømte om den dag, hvor jeg ligesom dem også kunne udforske verden. Og jeg gjorde også, hvad jeg kunne, for at det skulle ske. I 1956 blev jeg optaget på J. Lauritzen’s søfartsskole i Kogtved ved Svendborg som dæksmatros, og målet var at blive kaptajn. Men efter ét år på skolebænken, da jeg skulle have min søfartsbog, dumpede jeg til synstesten og min verden styrtede i grus.

Jeg ville stadig til søs, så jeg kom i lære som hovmester – hvilket kom mig til gode senere. Fordi jeg også kendte til, hvordan tingene fungerede oppe på dækket, kunne jeg få nogle interessante jobs hos J. Lauritzen, f.eks. en plads på Kista Dan på en Antarktis-ekspedition ledet af Vivian Fuchs, den britiske polarforsker, der året forinden havde passeret Sydpolen samen med Edmund Hillary. Og således fandt jeg også ud af, at J. Lauritzen skulle spille en betydelig rolle i den planlagte Noona Dan-ekspedition.

Jeg blev hurtigt klar over, at denne rejse kunne blive mit livs store rejse, og at min tilknytning til J. Lauritzen havde placeret mig det rigtige sted på det rigtige tidspunkt. Ekspeditionens formål – som en gruppe videnskabsfolk fra Eventyrernes Klub i Denmark havde formuleret i samarbejde med København Universitet – var at indsamle og dokumentere artstyper af små dyr, reptiler, fugle, insekter og planter, samt udføre geografiske undersøgelse og etnografiske studier. Studierne skulle foregå ved den kæde af øer, der strækker sig fra Filippinerne til Ny Guinea og Salomon Øerne. Den planlagte rute var Danmark, de Kanariske Øer, Panama-kanalen, Marquise-øerne,Fiji-øerne, Filippinerne, hovedområdet for undersøgelserne, Indonesien, Ceylon, Suez-kanalen, Middelhavet og tilbage til Danmark.

J. Lauritzen tilbød ekspeditionen at stille Noona Dan samt en besætning på seks mand gratis til rådighed. Sejlene blev sat for 50 år siden, den 10. april 1961, fra Langelinie København.

De seks besætningsmedlemmer bestod af en kaptajn, førstestyrmand, to stærke matroser, en ingeniør og mig som hovmester og dæksmatros. Ekspeditionsholdet bestod af 6 videnskabsmænd. Min opgave var bl.a. at lave mad til besætningen og til videnskabsmændene og sørge for forsyninger og andre praktiske gøremål til lands.

Det ville fylde en hel bog at fortælle om alle vores oplevelser igennem de 20 måneder, men her er nogle af indtrykkene: lange, smukke dage på vandet, orkaner i det Indiske Ocean, kannibaler, øde øer, pirater, sygdomme, militærkup, skyderier, konflikter, slagsmål, hajfangst ved håndkraft, heksekraft, giftige slanger på dækket, svømmetur i selskab med krokodiller, bjergklatring, og ikke mindst fantastiske venskaber. Det lyder som en drøm, men som en missionær, vi mødte på Zulu-øerne, sagde i en lignende sammenhæng: “Det er sandt, det er virkelig sandt, tro mig!”

Efter 20 måneder og mere end 50.000 sømil (80,000 km.), vendte Noona Dan tilbage til Langelinie den 11. december 1962. Frem til i dag har Københavns Universitet lavet mindst 150 rapporter og afhandlinger på baggrund af ekspeditionen og mindst lige så mange internationale studier er publiceret. Der dukker stadig nye artikler op, som er baseret på ekspeditionen.

For mit vedkommende, i en alder af 72, ser jeg Noona Dan-ekspeditionen og min tid hos J. Lauritzen som en meget vigtig og lærerig periode i mit liv. Jeg kan næsten sige, at jeg aldrig kom mig over den tid. Jeg rejser og udforsker fortsat verden – drengedrømmen blev til virkelighed.” Om Noona Dan

For at lave undersøgelser ved Grønlands kyster blev Noona Dan købt i 1956 og føjet til Lauritzen’s flåde af 3 polarskibe.

Kilde: Lauritzen News

Læs mere om Noona Dan HER

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

01.11.2025Maritimedanmark.dk

Glemt af krydstogtskib - døde

31.10.2025Maritimedanmark.dk

220 passagerer evakueret fra brændende skib

30.10.2025Maritimedanmark.dk

Grundstødt containerskib forberedes på vinter

30.10.2025Maritimedanmark.dk

Danskbygget skib i centrum for militær opbygning

29.10.2025Maritimedanmark.dk

Den norske kystvagt går en størrelse ned

29.10.2025Maritimedanmark.dk

Estonia-vrag kan være brugt til spionage

19.10.2025Maritimedanmark.dk

Dana Anglia sat til salg i Italien

16.10.2025Maritimedanmark.dk

Fragtskib trukket fri af grunden ved Svinesundsbron

Jobmarked

Se alle

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent - Genopslag

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Samsø Rederi

Samsø Rederi søger Trafikdirektør

Vi søger en dygtig leder, der kan drive en organisation og en forretning, og som allerede har bevist det i en tilsvarende kompleks kontekst – i den private eller offentlige sektor – eventuelt inden for persontransport/rederidrift.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

09.11.2025

EMRI A/S

Marine Service Engineer

Are you a technical talent? Do you love traveling the world? Would you enjoy working on automation systems aboard vessel? If yes — we’re looking for you!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Back Safety Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to educate about the common causes of back injuries and outline preventative and reactive measures that can be taken to avoid them.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
ATEX Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

Formålet med dette kursus er at introducere dig til ATEX- direktiverne og give dig den nødvendige information til at opfylde minimumkravene til sikkerhed på arbejdspladser, der opererer i og bruger udstyr i eksplosive atmosfærer.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Benzene Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about benzene and where you may be exposed to it, what might happen if you are exposed, and the precautions you can take to stay safe. This course follows OSHA's Benzene Standard (29 CFR 1910.1028).

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Crisis management and human behaviour - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of the Passenger Safety, Cargo Safety and Hull Integrity section of this course is to provide the mandatory level of knowledge required for all Masters, Chief Engineer Officers, Chief Mates, Second Engineer Officers and persons assigned immediate responsibility for embarking and disembarking passengers, for loading, discharging, or securing cargo, or for closing hull openings on board RO-RO passenger ships.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Dropped Objects (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide you with the knowledge to identify, prevent, and manage dropped objects in the workplace, ensuring a safer environment for yourself and others. The course also supports safe work practices in line with OSHA's requirements for workplace safety.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course