Verdenspremiere på ny MAN motor
300 højtstående repræsentanter fra rederier over hele verden er lige nu samlet i København, hvor MAN Diesel & Turbo har verdenspremiere på sin nye miljøvenlige ME-GI motor, som er i stand til at køre på både naturgas og diesel.
Den nyudviklede motor er en gasindsprøjtnings-, dual fuel totaktmotor, som kan køre på ethvert blandingsforhold af olie og gas, afhængig af det tilgængelige brændstof ombord på skibet, samt de relative brændstofomkostninger og rederens præference.
”ME-GI motoren er en både miljøvenlig og økonomisk motor - og vi vil gøre alt hvad vi kan for, at den bliver lige så driftssikker som de motorer vi producerer i dag”, siger Søren H. Jensen, Vice President and Head of Research & Development, Marine Low-Speed, hos MAN Diesel & Turbo.
Første punkt på dagsordenen er et seminar, hvor de mange indbudte gæster får en overordnet teknisk introduktion til den nye motor. Efterfølgende er der mulighed for selv at tage et testeksemplar - en 4T50ME-GI-X motor - i øjesyn på MANs Test Center.
Introduktionen af den nye motor kommer på et meget gunstigt tidspunkt, hvor mange rederier kæmper med, hvordan man skal opfylde de stadige strammere miljøkrav.
Den nye motor introduceres samtidig med, at stadig mere tyder på, at MAN Diesel & Turbo har gode muligheder for at komme til at levere hovedmotorerne til A.P. Møller - Mærsks nye Triple-E containerskibe.
Det sker, at Dong Hwan Lee, Head of Procurement Team, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering mandag sagde, at DSME meget gerne ser MAN motorer i de nye avancerede Mærsk containerskibe.
Redaktionen