Klik venligst
danmarks-rederiforening.gif

Danica Sunrise smed våben over bord

Danica Sunrise smed våben over bord

Onsdag 20. april 2011 kl: 07:00


Af en redegørelse som den danske kaptajn om bord på Danica Sunrise har sendt til rederiet H. Folmer og Co, fremgår det, at Danica Sunrise smed to rifler og to pistoler samt ammunition over bord ud for den indiske kyst. Det skriver politiken.dk.

”Da vi kommer tæt på Mumbai, beslutter vi (de to sikkerhedsvagter og jeg, kaptajnen) at smide de to pistoler og de to rifler over bord sammen med ammunitionen. Den beslutning skyldes, at de to sikkerhedsvagter skulle flyve hjem (kontrakten udløb), og at jeg ikke har nogen våbenlicens”, skriver Danica Sunrise’s danske kaptajn i redegørelsen, som Politiken er kommet i besiddelse af.

Det fremgår videre af redegørelsen, at de to britiske sikkerhedsvagter var bevæbnet med to pistoler og to rifler, da Danica Sunrise forlod Kuwait den 10. april.

”På grund af en hel del pirataktivitet i den centrale del af Det Arabiske Hav, besluttede jeg mig for at sejle tæt langs den iranske, pakistanske og indiske kyst i en afstand af 20-30 sømil - nogle gange mere”, skriver kaptajn, ifølge politiken.dk, i redegørelsen.

Kaptajnens forklaring passer umiddelbart overens med en teori som de indiske sikkerhedsmyndigheder, ifølge lokale medier, arbejder med, nemlig at der blev kastet våben og ammunition over bord fra Danica Sunrise, inden de indiske myndigheder nåede at undersøge skibet.

Men der er stor forskel på forklaringen om, hvad våbnene skulle bruges til. Danica Sunrise siger, at våbnene skulle bruges til selvforsvar overfor pirater. De indiske myndigheder arbejder derimod ud fra et tip om, at planen var, at våbnene skulle smugles i land i Mumbai, for at blive brugt i forbindelse med en terroraktion.

Justitsministeriet bekræfter overfor Ritzau, at Danica Sunrise havde fået tilladelse til at have bevæbnede vagter om bord fra Port Said i Egypten, via Kuwait og til Mumbai.

Søfartsstyrelsen vil fortsat ikke kommentere sagen, da den er terror-relateret og henviser til Udenrigsministeriet.

Ifølge maritimedanmark.dk’s oplysninger, er det almindelig praksis, at bevæbnede vagter smider deres våben i havet inden ankomsten til slutdestinationen. Det sker for ikke at forsinke håndteringen af lasten. Og fordi våben er så relativt billige, at deres værdi ikke står i forhold til de problemer der vil være forbundet med at tage dem med tilbage.

Kilde: politiken.dk


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Sådan bjærges Umoe Ventus
- Smedegaard: Rigtigt godt år for DFDS
- Bekymrende at Mærsk sender skibe til Alang
- Skibsfarten og Økologisk Råd i fælles front
- Mols-Linien: Sjældent brug for slæbebåde
- Mærsk: Derfor har vi ikke opkøbt mere
- Tschudi udvider med kontor i Sverige
- Sea Worker tømmes nu for olie
- Mærsk vil udvikle bæredygtig ophugning
- 2015 blev et rekordår for DFDS
- Endnu ingen ballastvandkonvention
- DFDS byder ny færge velkommen


Dagens mest læste

- Mols-Linien: Sjældent brug for slæbebåde
- Maersk Drilling fyrer 80 medarbejdere
- Mærsk: Derfor har vi ikke opkøbt mere
- 2015 blev et rekordår for DFDS
- Sådan bjærges Umoe Ventus


Ugens mest læste

- Maersk ejet skib kapret ud for Nigeria
- Hovercraft – fremtiden der forsvandt igen
- CSCL Indian Ocean fortsat på grund i Elben
- CSCL Indian Ocean sidder fortsat fast
- Coaster tæt på at ramme Storebæltsbroen
- Lalandia Swan genopstår som bulkcarrier
- Video: Indian Dawn laster katamaran
- Aarhus: Vandflyver klar til start i foråret
- Foreløbig bjærgningsplan for Sea Worker
- Nybygning skal ombygges inden leveringen
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst