danmarks-rederiforening.gif

Danica Sunrise smed våben over bord

Danica Sunrise smed våben over bord

Onsdag 20. april 2011 kl: 07:00


Af en redegørelse som den danske kaptajn om bord på Danica Sunrise har sendt til rederiet H. Folmer og Co, fremgår det, at Danica Sunrise smed to rifler og to pistoler samt ammunition over bord ud for den indiske kyst. Det skriver politiken.dk.

”Da vi kommer tæt på Mumbai, beslutter vi (de to sikkerhedsvagter og jeg, kaptajnen) at smide de to pistoler og de to rifler over bord sammen med ammunitionen. Den beslutning skyldes, at de to sikkerhedsvagter skulle flyve hjem (kontrakten udløb), og at jeg ikke har nogen våbenlicens”, skriver Danica Sunrise’s danske kaptajn i redegørelsen, som Politiken er kommet i besiddelse af.

Det fremgår videre af redegørelsen, at de to britiske sikkerhedsvagter var bevæbnet med to pistoler og to rifler, da Danica Sunrise forlod Kuwait den 10. april.

”På grund af en hel del pirataktivitet i den centrale del af Det Arabiske Hav, besluttede jeg mig for at sejle tæt langs den iranske, pakistanske og indiske kyst i en afstand af 20-30 sømil - nogle gange mere”, skriver kaptajn, ifølge politiken.dk, i redegørelsen.

Kaptajnens forklaring passer umiddelbart overens med en teori som de indiske sikkerhedsmyndigheder, ifølge lokale medier, arbejder med, nemlig at der blev kastet våben og ammunition over bord fra Danica Sunrise, inden de indiske myndigheder nåede at undersøge skibet.

Men der er stor forskel på forklaringen om, hvad våbnene skulle bruges til. Danica Sunrise siger, at våbnene skulle bruges til selvforsvar overfor pirater. De indiske myndigheder arbejder derimod ud fra et tip om, at planen var, at våbnene skulle smugles i land i Mumbai, for at blive brugt i forbindelse med en terroraktion.

Justitsministeriet bekræfter overfor Ritzau, at Danica Sunrise havde fået tilladelse til at have bevæbnede vagter om bord fra Port Said i Egypten, via Kuwait og til Mumbai.

Søfartsstyrelsen vil fortsat ikke kommentere sagen, da den er terror-relateret og henviser til Udenrigsministeriet.

Ifølge maritimedanmark.dk’s oplysninger, er det almindelig praksis, at bevæbnede vagter smider deres våben i havet inden ankomsten til slutdestinationen. Det sker for ikke at forsinke håndteringen af lasten. Og fordi våben er så relativt billige, at deres værdi ikke står i forhold til de problemer der vil være forbundet med at tage dem med tilbage.

Kilde: politiken.dk


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Maersk Supply Service bygger nyt
- Frontline ansætter tidligere Mærsk-mand
- Dansk arbejdsmiljø inspirerer ILO
- Nicaraguakanalen bliver for dyr
- Suez-kanal entreprenører udvalgt
- Wilhelmsen sætter ny standard for LNG
- Næssundfærgen sejler først om en uge
- Cypern og Danmark vil have IMO-toppost
- Combi Lift flytter hovedkontor til Bremen
- Muligvis skadet russisk ubåd i skærgården
- Største skib nogensinde på Themsen
- Sverige leder efter fremmed ubåd


Dagens mest læste

- Sur søløve angriber fiskere
- Sverige tror på undersøisk aktivitet
- Fremgang hos Grenaa Motorfabrik
- Wilhelmsen sætter ny standard for LNG
- Nicaraguakanalen bliver for dyr


Ugens mest læste

- Maersk bestiller seks nye AHTS skibe
- Største skib nogensinde på Themsen
- Tre skibe kolliderer i Sydney
- Atomdrevet containerskib får nyt liv.
- Muligvis skadet russisk ubåd i skærgården
- Semco Maritime er kommet i modvind
- Flaskepost drev 18.500 km på to år
- Del af Viking Supply -kontrakt annulleret
- Brasilien stopper Mærsk-salg af oliefelt
- Første Valemax-skib i Kina siden 2013
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst