danmarks-rederiforening.gif

Danica Sunrise smed våben over bord

Danica Sunrise smed våben over bord

Onsdag 20. april 2011 kl: 07:00


Af en redegørelse som den danske kaptajn om bord på Danica Sunrise har sendt til rederiet H. Folmer og Co, fremgår det, at Danica Sunrise smed to rifler og to pistoler samt ammunition over bord ud for den indiske kyst. Det skriver politiken.dk.

”Da vi kommer tæt på Mumbai, beslutter vi (de to sikkerhedsvagter og jeg, kaptajnen) at smide de to pistoler og de to rifler over bord sammen med ammunitionen. Den beslutning skyldes, at de to sikkerhedsvagter skulle flyve hjem (kontrakten udløb), og at jeg ikke har nogen våbenlicens”, skriver Danica Sunrise’s danske kaptajn i redegørelsen, som Politiken er kommet i besiddelse af.

Det fremgår videre af redegørelsen, at de to britiske sikkerhedsvagter var bevæbnet med to pistoler og to rifler, da Danica Sunrise forlod Kuwait den 10. april.

”På grund af en hel del pirataktivitet i den centrale del af Det Arabiske Hav, besluttede jeg mig for at sejle tæt langs den iranske, pakistanske og indiske kyst i en afstand af 20-30 sømil - nogle gange mere”, skriver kaptajn, ifølge politiken.dk, i redegørelsen.

Kaptajnens forklaring passer umiddelbart overens med en teori som de indiske sikkerhedsmyndigheder, ifølge lokale medier, arbejder med, nemlig at der blev kastet våben og ammunition over bord fra Danica Sunrise, inden de indiske myndigheder nåede at undersøge skibet.

Men der er stor forskel på forklaringen om, hvad våbnene skulle bruges til. Danica Sunrise siger, at våbnene skulle bruges til selvforsvar overfor pirater. De indiske myndigheder arbejder derimod ud fra et tip om, at planen var, at våbnene skulle smugles i land i Mumbai, for at blive brugt i forbindelse med en terroraktion.

Justitsministeriet bekræfter overfor Ritzau, at Danica Sunrise havde fået tilladelse til at have bevæbnede vagter om bord fra Port Said i Egypten, via Kuwait og til Mumbai.

Søfartsstyrelsen vil fortsat ikke kommentere sagen, da den er terror-relateret og henviser til Udenrigsministeriet.

Ifølge maritimedanmark.dk’s oplysninger, er det almindelig praksis, at bevæbnede vagter smider deres våben i havet inden ankomsten til slutdestinationen. Det sker for ikke at forsinke håndteringen af lasten. Og fordi våben er så relativt billige, at deres værdi ikke står i forhold til de problemer der vil være forbundet med at tage dem med tilbage.

Kilde: politiken.dk


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Maersk Line bestiller 14.800 nye reefers
- Maersk Line indgår CO2 aftale med Agility
- Danmarks Skibskredit får ny hovedaktionær
- Mærsk får ny topchef for Damco
- Danmark bliver fattigere uden frihandel
- Helsingør vil have en fast forbindelse
- Mols-Linien: ”Sådan er finanslivet”
- Troels Lund Poulsen mødes med topledere
- Læsøfærge ramte mole i Frederikshavn
- Domstol sætter deadline for Hanjin-krav
- Maersk Line kan overtage Hanjin og HMM
- Dommer vil ikke kalde El Faro usødygtigt


Dagens mest læste

- Helsingør vil have en fast forbindelse
- Mærsk får ny topchef for Damco
- Mols-Linien: ”Sådan er finanslivet”
- Danmark bliver fattigere uden frihandel
- Troels Lund Poulsen mødes med topledere


Ugens mest læste

- Rusland vil bygge monster-isbrydere
- Voldsom udskiftning i Mærsks topledelse
- Maersk Line stopper for nybygninger
- Semco skal mobilisere Seajacks Skylla
- Simulatorforsøg baner vej for skibstunnel
- Maersk Line er parat til opkøb
- Opdeling udløser direktørrokade i Mærsk
- CT Offshore er afviklet
- A.P. Møller-Mærsk splittes i to enheder
- Mærsk: Begrænsede investeringer i energi
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst